Friday 11 May 2012

10Mei - TVS on CD 9

Assalamualaikum..

Lama blog ni terbiar. huhu..Maaf yea, terlalu banyak hal yang perlu diutamakan. Tapi saya still BW ke blog kawan-kawan TTC yang lain cuma sempat dengan tak sempat je nak drop comment.hehe

Semalam saya ke Az-zahrah untuk buat TVS. Saya on clomid pada CD 2 hingga CD6 (3mei - 7mei). Sepatutnya Dr.Mashita suruh TVS on CD10 and CD 12. Disebabkan CD10 saya jatuh hari ni iaitu pada hari Jumaat, Dr.Mashitah off clinic pada Jumaat. So nurse cepatkan sehari TVS pertama saya. 

So semalam dengan nervousnya, pertama kali saya seorang diri drive ke Az-zahrah dari ofis. Budi kerja pagi, so tak dapatlah nak  teman saya. Sampai O&G Az-Zahrah, ramai juga orang. Tapi saya duduk dalam 15minit je sambil baca The Star, nama saya dipanggil. Nampak muka Dr.Mashita dalam bilik, hati saya terus bersemangat.hehe..

First time buat TVS memang saya blur-blur dan agak segan bila kena bukak underware depan orang.hahahaha..
Dalam hati dok berselawat je moga-moga folikel-folikel saya ada espon yang baik dengan clomid ubuat pertama kalinya. Dr.Mashita buat kerja sgt soft. Disuruhnya saya tarik nafas dalam-dalam bila dia nak masukkan alat scan tu dalam Miss V. Mula-mula sekali dia tunjuk kat saya kedudukan raim saya. Katanya insyaAllah bila pregnant nanti, dalam tu la baby akan duduk untuk 9bulan.. =) Ohh indahnya.

Lepas tu, dia gerakkan alat scan ke ovary kiri saya, ada nampak 3-4ketul telur. Bila diukur saiznya paling besar yang dijumpai adalah 9mm. Bila diukur lagi telur yang lain, jumpa yang 7mm. Diukur lagi yang lain 9mm.. So average telur disebelah kiri saya adalah 7mm ke 9mm. Bila alat scan dihala ke sebelah kanan ovari saya, Ada juga dlm 2-3 ketul telur. dan Alhamdulillah dapat seketul yang 10mm. dan lagi 2 ketul 9mm. so average telur disebelah kanan ovari saya adalah 9mm ke 10mm.

Dr.Mashita ada sebut pasal dinding rahim. Tapi saya lupa nak tanya ok ke tidak ketebalan dinding rahim saya pasal saya selalu period dengan kadar yang sedikit. Bila datang seorang diri, mulut jadi kaku sikit. haha..
InsyaAllah sabtu ni repeat TVS lepas 48jam dari semalam. Dr.Mashita nk monitor tumbesaran telur-telur ni. Saya sempat tanya, telur yang matang saiznya berapa? Doc cakap 18mm- 20mm..jauh lagi perjalanan tu. Saya hanya mampu berdoa semoga TVS esok ada perubahan pada telur-telur saya. Amin :)

Dr. Mashita banyak kali sebut "kita taknak buang masa banyak sgt". Saya bersyukur sangat sebab saya rasa Dr. Mashita betul menaikkan semangat saya dalam usaha ini. Alhamdulillah.


total cost : RM 85.10

Consultation : RM50
TVS : RM 35.10

tunggu update saya untuk TVS ke-2 pulak yea.. doakan saya yea kawan-kawan

^__^

Wallahualam

4 comments:

  1. Bestnya buat TVS tengok telur... ida belum pernah buat lagi...ade ke tak telur ni.. hehehhee

    ReplyDelete
    Replies
    1. teruja eida.. =)

      klu nmpk baby lg teruja agaknye...

      Delete
  2. ada pulak seposen tu...patutnya halal je la kan..:D hehe..sori off topik

    ReplyDelete
    Replies
    1. xpela ikhlaskan hati... =)
      dlm berusaha kite kena redha..sentiasa baik sangka... ^_^

      Delete