Wednesday 3 June 2015

Anak angkat

Assalamualaikum...

Esok genap blog ni sunyi selama 4bulan.. hehe.. Blog sunyi maka dengan itu pun treatment saya stop sekejap. Saje nak merehatkan diri dari ubat-ubatan. 

Saya rasa sepanjang 4bulan saya stop treatment, saya sgt2 kurang stress pasal anak ni. Mungkin sebab just follow the flow je kehidupan seharian kan. Usaha dari segi rohani dan natural je buat masa ini..

Pasal tajuk entry tu, malam tadi saya mimpi saya dan Budi amek anak angkat, gegirl.. Puteri namanya. Puteri ape entahlah.. sebab yang saya ingt saya panggil baby tu Puteri. hehe..
Sebenarnya mungkin saya terbawa-bawa dalam tidur sebab siang tu saya dok menatap gambar sorang baby girl.

Gambar baby tu sebenarnya kakak ofismate saya yang whatsapp kat saya. Baby tu kena buang dek ibu kandung dia dan kes baby tu under adik kakak ofismate saya tu handle. Adik kakak tu majestret. Nak dijadikan cerita tengah saya buat kerja tiba-tiba kakak tu datang kat meja saya, bisik kat saya tanya nak anak angkat tak? Saya terkejutlah tiba-tiba diaju soalan macamtu. Dalam blur-blur saya masa tu, akak tu tunjuk kat saya gambar baby tu. MasyaAllah, sangat-sangat comel. Akak tu cakap sebiji macam muka saya dan sepet macam Budi. Akak tu pun cakap kalau saya nak, dia boleh tolong usahakan cakap dengan adik dia untuk saya dapatkan baby tu as anak angkat. 

Hati mula tak keruan, saya kuatkan hati forward gambar baby tu kat Budi. Kami tak pernah diskas pasal anak angkat sebelum, entah macam mana saya kuat semangat nak hantar gambar tu. Saya intro sket pasal baby tu, then budi tanya saya nak ke? Kalau nak dia kena tanya mak ayah dia dulu, kuatir nanti ape plak kata orang tua bila dibelakangkan. Ikutkan hati memang saya nak, tapi saya sedikit berat hati sebab baby tu perempuan. Saya tak kisah untuk bersusah payah usahakan untuk menyusu badan baby tu hingga auratnya terjaga dengan Budi tapi saya risau bila dah besar kelak, waktu dia ingin berkahwin. Banyak persoalan dan kemungkinan yang bermain di fikiran kami. Budi pon sependapat dengan saya. Dan secara tak langsung, di waktu dan ketika itu kami telah diskas pasal anak angkat! :) Tak sangka dia lembut hati sebenarnya jika saya nk ambil anak angkat. Tapi kami memang decide kalau nak amik anak angkat, kami nak ambil anak lelaki. Dan kami dah tetapkan timeframe bilamana jika saya belum diberi rezeki untuk merasa nikmat mengandung dan melahirkan, insyaAllah kami akan berusaha untuk mengambil dan menjaga anak angkat.

Baby tu pun da selamat dengan ibu dan ayah angkat baru. Tapi saya still simpan gambar baby tu, terasa sejuk hati bila tengok dia. Mungkin disebabkan itu juga saya terbawak2 dalam mimpi malam tadi. Moga-moga mimpi saya jadi kenyataan suatu hari nanti dan lagi seronok jika anak dari kandungan saya sendiri.. aamiin.. insyaAllah

Wallahualam.

16 comments:

  1. yana, amik anak angkat buat masa ni, i belum terbuka pintu hati lg. Ada gak org yg bising2 kat i kenapa x nak amik anak angkat...but to me it is not a light decision.
    Banyak faktor nak kena fikir dan bersedia. Takut pun ada jugak, sebab mcm dah terbayang, Allah belum bg anak skang ni mungkin sbb i x ready kot? hehehhe...macam2 la...

    But i always believe, bila sampai masanya, mesti Allah permudahkan dan Allah lorongkan...

    Whatever it is, smg Allah permudahkan buat kita semua :-)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul ST, dulu saya pun macam tu dats y kitorg husband n wife xpernah nak diskas pasal anak angkat ni. but then mungkin lately ni ade jugak saya sy dok terfikir2 then Allah bukakan sikit pintu hati tu utk hal ni. Dl sy selalu fikir, sy ni garang, dgn anak buah pun kdg cubit je,lg pulak anak sndr or anak angkat.. takut give up separuh jalan xboleh diundur semula.

      InsyaAllah semoga Allah permudahkan..

      Delete
    2. Ya Allah, Yana....part "Saya ni garang dgn anak buah pun kadang cubit je"...sangat2 sama dengan Yani! Yani ni mak sedara yang paling anak-anak buah takut time kecik2, sebab kalau nakal sikit memang mak masing2 sebut nama Yani suruh babap diorunk....huhuhu.

      Yani pun ada terfikir nak ambil anak angkat, but yup...ada jangka masa tertentu yang kami suami isteri limitkan untuk usaha TTC sebelum betul2 ubah plan kepada ambil anak angkat....usaha dulu sehabis mungkin....

      Delete
  2. 0124734614. maklang. taman teluk baiduri sg petani. cuba awak call makcik ni. bekas nurse merangkap bidan. InsyaAllah mungkin dia boleh tolong awak. sbb dia banyak bantu orang yang berbelas tahun gagal ngandung dgn izin Allah

    ReplyDelete
  3. ni no saya 0135042600. jika awak nak maklumat lanjut pasal makcik ni. sedih saya baca cerita awak. saya nak tolong sekadar yang mampu

    ReplyDelete
  4. ni no saya 0135042600. jika awak nak maklumat lanjut pasal makcik ni. sedih saya baca cerita awak. saya nak tolong sekadar yang mampu

    ReplyDelete
  5. best nye sampai termimpi mimpi yana..kita suka bau baby!!! wangi nya bau surga kan..xpe pd org lak besarkan anak angkat ke anak sendiri ke...dia tetap amanah Allah.. dia jugak lah bg perasaan seorang ibu pada kita bg kita merasa rasa tanggungjawab atas diri diorang....tau x org x kisah pon kalau ade yang nak bg...dalam 6 thn ni da 3 kali tetiba ade yang nak bg bukan kitorang cari tapi orang tanye ....mulot orang ngn am pon ringan jek...ckp nak....hahahahahha tapi belom rezeki sbb last minute ade yang amik dulu...

    ReplyDelete
  6. Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
    Jika ya, silahkan kunjungi website ini www.kumpulbagi.com untuk info selengkapnya.

    Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, resepi dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

    ReplyDelete
  7. Slm.jemput ke fb page sy: UPT OPK
    Dapatkan strip ujian kehamilan dan kesuburan berkualiti dengan harga yg murah. Semoga dapat membantu mereka yang masih berusaha untuk hamil
    UPT https://www.facebook.com/easy.lovetest
    Whatsapp 0129001038

    ReplyDelete
  8. Salam sy mencari anak angkat . Klau ade yg nak bagi anak angkat boleh contact sy ye 01121911754 . Area kuantan

    ReplyDelete
  9. Saya ingin memiliki anak angkat.. Sila hubungi sy 0196296060 sofiahsalwa utk menyerahkan anak.. Terima kasih

    ReplyDelete
  10. salam .. sye mencari anak angkat .. apa2 boleh contact sye di 0125628594 whatapps sahaja

    ReplyDelete
  11. salam .. sye mencari anak angkat .. apa2 boleh contact sye di 0125628594 whatapps sahaja

    ReplyDelete
  12. Look at the way my acquaintance Wesley Virgin's tale launches in this shocking and controversial video.

    Wesley was in the military-and soon after leaving-he revealed hidden, "self mind control" tactics that the CIA and others used to get whatever they want.

    As it turns out, these are the EXACT same methods many famous people (especially those who "come out of nothing") and elite business people used to become wealthy and successful.

    You probably know how you only use 10% of your brain.

    Really, that's because the majority of your BRAINPOWER is UNCONSCIOUS.

    Maybe this conversation has even occurred INSIDE your own head... as it did in my good friend Wesley Virgin's head about seven years ago, while riding a non-registered, beat-up trash bucket of a car with a suspended license and $3.20 in his bank account.

    "I'm very fed up with going through life paycheck to paycheck! When will I get my big break?"

    You've been a part of those those types of questions, ain't it so?

    Your own success story is going to be written. Go and take a leap of faith in YOURSELF.

    WATCH WESLEY SPEAK NOW

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum sy ina dari Temerloh mencari Anak Angkat👇

    -Area Pahang
    -Warganegara
    -Newborn/bwh umur setahun
    -X kisah taraf or jantina
    -X kan putuskan hubungan
    -Bersalin GOV
    -Sagu hati seikhlas hati

    Insyaallah baby akan akan dijaga sebaik-baiknya cukup makan minum serta ilmu agama.Jika ada yg ikhlas nk beri bleh wasap sy 0199775619

    ReplyDelete
  14. ASSALAMUALAIKUM...SAYA LIN DARI PERAK MENCARI ANAK ANGKAT PEREMPUAN UMUR 0 TAHUN HINGGA 1 TAHUN...DAH 6 TAHUN KAHWIN BELUM ADA ANAK..JIKA ADA BOLEH HUBUNGI SAYA 0129390778

    ReplyDelete