Wednesday 11 April 2012

CD21 ~ Cek Darah

Assalamualaikum...

Hari ni saya ke Az-Zahrah untuk serah diri bagi darah..hikss..
Saya pergi dengan kakak Z, saje ajak dia teman. Budi kerja hari ni. ;)

Kakak Z kerja pagi, so dalam pukul 10pg saya pergi ofis jemput kakak Z. Sampai ofis, kakak Z ade kerja kena bereskan dulu. Saya pun naikla ofis kejap. Sunyi je, budak-budak yang kerja pun buat hal sendiri.
Dalam pukul 11pg baru kitorg gerak.

Alhamdulillah sampai je depan Az-Zahrah kebetulan ade orang nak keluar parking, so saya dapat parking betul-betul bawah pokok depan Az-Zahrah.hehe...
Even harini public holiday, orang still ramai kat klinik. Saya terus ke kaunter bagi beg plastik hazard utk letak sample darah yang nurse masa jumpa Dr.Mashita bg aritu. Terus dia bawa saya ke bahagian sebelah lagi. Saya duduk sambil bergosip dengan kakak Z sebab dah 4hari tak jumpa..hehe..Dalam 3minit camtu, terus nama saya kena panggil masuk macam small room.

Cute je nurse tu, muka ada Nur..hehe..namanya Mas Ayu _ _ _ ...saya lupa dah nama dia yang hujung sekali.
Saya duduk kat kerusi betul2 blkg pintu. Nurse tu tanya, dengan Dr.Mashita ye? Saya jawab aah.
Diikat lengan tangan kanan saya. Ditepuk-tepuk pelipat lengan saya, urat tak timbul2. dalam hati, Ya rabbi, cuak giler kot..nampak pulak jarum, mak aiiii besarnye la..Seumur hidup saya, saya tak pernah kena amik darah tau...hee..

Lepas ditepuk-tepuk, urat tak timbul jugak, dia tanya saya, "selalu puan amik darah tangan mane ye?" " tak pernak, ni 1st time...takuttt" hehe..terus die senyum senyum macam nak gelak,tapi cover..heheh
Dia jawab balik, "kalau kena urat, tak de masalah" dia senyum lagi..hehe..mungkin sebab dah lama ditepuk-tepuk dipujuk tak keluar jugak uratnya, dia terus sapu bius..terus dituju mata jarum ke tangan saya, sambil mata jarum nak masuk ke kulit, dia baca bismillahhirahmanirrahim dengan kuat dan jelas saya dapat dengar. :)
Memang terasa jarum besar masuk kulit,dia berhenti tekan jarum tu masuk,then dia tarik semula dia cakap " kalau puan tak tahan, cakap ye..saya nak cari urat" saya tak mampu nak jawab..ermm je yang keluar dr mulut..hihi..Alhamdullillah kejap je mata jarum tu cari urat, dah jumpa..pandai nurse tu..banyak jugak darah saye kena amik.

Lepas dah siap, dia tanya " sakit tak?, tak kan?" ikhlas senyuman dia.. =)
saya cakap tak, tapi terasa jarum tu besar.hehe..
Saya sempat tanya lagi, ujian darah ni untuk apa ek?
dia jawab untuk test tahap hormon progesteron.
saya tanya lagi, hormon progesteron tu camne ek?
Dia kata hormon dalam menstrual kita..then dia senyum-senyum, mungkin tak tahu sangat ataupun dia rasa tugas dia hanya untuk ambil darah. hehe..saya terus kate, ok takpe nanti balik rumah saya google..
then dia cakap, "nanti result masa hari next appt puan dengan Dr.mashita, dah ada tarikh kan?"
yesss.. sekarang saya tak sabar menanti 18 april (CD28) untuk tahu result kedua-dua sample air mani budi dan darah saya ni..

tak ada kesan lebam pun kan..mmg pandai nurse tu..hehe

Balik rumah saya sempat google pasal ujian tahap hormon progesteron.
dan ini yang saya jumpa.
*
*
*
(tekan)

wallahualam...

9 comments:

  1. hai dear.. hope terus cekal dan tabah ye.. insyaAllah,ada rezeki untuk uols lepas ni, lagi la kerap kene cucuk amik darah.. :) take care!

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai hikari..

      insyaAllah sy mesti berusaha mcm hikari ..hee..
      anything for baby, kan? =)

      Delete
  2. hehehe...hi :)
    sy pun rs sakit cmtu..huhuhu...-nurul

    ReplyDelete
    Replies
    1. hhehe kan nurul..seram sejuk je..hihi..

      Delete
    2. hehehe..ye la...sume rasa ade time tue...hehehe..lucu bila igt semua tu :P

      Delete
    3. tau xpe... nurul ape blog kamu? sy xjumpe..hihiih

      Delete
  3. awk..sy xde blog..huhuh..xpandai...jd silent reader je awk..hehehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. owh yeke...okeh2.. tp once klu awak terdetik hati menulis di blog sndr.. let me noe ya nurul!.. =)

      Delete
    2. insyaallah..sama2 kite doa de baby cepat :)

      Delete