Wednesday 28 March 2012

Appointment pertama - 28Mac2012

Assalamualaikum

Seperti entry sebelum ni, tadi saya dah buat kunjungan pertama. Dari malam tadi hati dah esaited sebenarnya....hihih..Pagi tadi pergi ofis dulu, appoinemnt pun pukul 3,so saya kerja dulu. 
Siap-siap isi borang keluar ofis, pukul 2 saya gerak, sampai rumah amek budi. Dalam 3.15 kitorg sampai Az-zahrah terus naik tingkat 1.

Sampai tingkat 1, pergi kaunter, isi form (eh! kad tapinye..haha)..pastu tunggu sampai nurse panggil. Dalam 10minit kitorg duduk sambil tengok tv, nurse panggil masuk bilik.
Dr. Mashita comel orangnya. Kecik je. Nampak muka saya terpacul di daun pintu, Dr Mashita senyum dan serentak saya dengan dia bagi salam dan serentak jugak kami menjawab..hihih...

Macam biasa, mula-mula jumpa mesti sesi berkenalan dulu kan..hihi..
Dr Mashita tanya da berapa lama kawen, period teratur tak, selalu berapa hari, senggugut ada tak, penyakit keturunan, pernah oparate tak.
Then dia tanya Budi, smoking ke tak..Budi angguk, saya dengan pantas jawab yea...haha..ingar Dr nak ceramah dia, tak de la pulak..ok nasib dia selamat..hihi...
Then dia terangkan step pertama untuk hari ini. Dia akan buat ultrasound untuk tengok kedudukan rahim, since hari ni saya dalam CD7, so dia bagi asid folic untuk sebulan. Mana tau kot boleh concieve, =)

Saya disuruh baring atas katil untuk buat ultrasound, kene trunkan sikit sluar sampai paras ari-ari. Mula-mula Dr Mashita tekan-tekan perut saya.
Saya terkejut, terkeraskan perut pulak sebab geli..hahahha..Doktor tanya sakit ke, saya kata terkejut, geli..haha..Dia gelak sikit...
Lepas tu dia picit lubricant atas perut saya, terpicit banyak. Dia termelatah pulak..hihihi..
Then terus dia letak alat tu atas perut saya, ada monitor yang saya boleh tengok di atas depan kepala saya..
Tiba-tiba nak senyum dalam hati, seronoknya kalau scan macam ni ada nampak benih yang akan membesar dalam rahim saya..InsyaAllah 1 day..
I trust in you, Ya Allah..
Mungkin kulit perut saya tebal, Doktor kata dia kena tekan lebih sikit, sambil tu dia tanya jugak sakit ke. Saya memang tak rasa sakit,seronok pulak tengok Doktor scan perut saya.
Sambil tu dia explain:
"kedudukan rahim ok, cun..No fibroid, No cyst.." Ovari kiri ok, kanan pun ok.
Cuma dia kata, nak tengok tiub fallopio tak nampak, sebab kulit tebal then maybe lemak banyak. huhuh..
Tapi takpe, untuk tengok tiub ade step lain. Rasanya ada 2step Dr Mashita sebut. tapi saya ingat 1 je, HSG..sebab masa dia sebut tu saya sibuk-sibuk nak zip seluar.ahhaha.
Dia kata jangan risau so saya pun tak ada la nak tanya sangat pasal tu. 
Yela step by step kan.

Then dia bagi tahu nanti CD21 iaitu pada 11 April saya kena amik sample darah dan Budi selewatnya pada tarikh yang sama kena bagi sample air mani dia. syarat untuk bagi sample air mani, tak boleh bersama dalam masa 3hari. hihiih ^_^

Sample darah saya, nurse di Az-zahrah jugak yang akan buat, tapi sample air mani Budi kena hantar di lab gribbles, belakang az-zahrah. Lepas diskas dengan Budi, since saya baru habis period, so memang kitorg dah seminggu lebih tak berBD, so dia kata nak bagi terus. Kitorg pun terus pergi lab tu, dalam kepala saya fikir keadaan lab tu macam klinik la . Sekali pergi, memang betul-betul macam lab, lapang aje. Semua pekerja adalah wanita, masa kitorg pergi tu. Cik yang entertain kitorg tu cakap kalau nk bagi sekarang boleh, tapi diorg tak ada bilik, ada toilet aje. Dalam hati saya da gelak sebenarnya, habisla laki aku, cemana nk buat tu..Cik yang entertain kitorg tu pun ala-ala segan nak cakap..hahaha..Budi pulak dah termalu-malu. Cik yang entertain kitorg tu cakap kalau nk buat kat rumah, dengan syarat kena hantar dalam masa sejam. Saya rasa sempat dari rumah ke bangi tu sejam. Since Budi nak buat terus saya ikutkan aje. Adala dalam 10minit dia masuk toilet, dia keluar senyum-senyum tunjuk botol kosong kat saya..hahahaha...Dia kata "tak boleh la yang"..Memang saya tak tahan dah nak gelak time tu. Cik tu pun gelak jugak. So budi cakap dia nak buat kat rumah then hantar ke lab tu., naik motor sempat insyaAllah dalam ms 30minit je. =)

Untuk appointment kali ni saya dapat bekalan asid folic untuk sebulan. 

So next appointment (CD28) : 18 April (utk result darah & air mani)
11April (CD21) - saya hanya dtg untuk diambil darah

total cost appointment 28mac2012 : RM239
asid folic 30biji = RM 19
consultation = RM70
lab darah & air mani = RM120
ultrasound = RM30

Sampai dalam kereta, Budi terus cakap "abang kena tahan la lagi sehari ni?" hahaha saya faham maksud dia.
semalam lepas balik kerja saya terus mandi wajib since period dah kering. then saya bagitau dia saya dah suci. Malam tadi masing-masing penat terus tidur je.haha..
Ayat Budi tu saya balas pulak untuk sedapkan hati dia, "takpe la bang, esok kan khamis, malam jumaat dapat pahala lebih" ngeh ngeh.. dia senyum je pandang saya..hihih..
sabo je la suamiku...

itu aje la untuk share kali ni.

Wallahualam..

7 comments:

  1. salam,

    semoga usaha anda berjaya,
    saya juga buat rawatan kesuburan di LPPKN.

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam dhia,

      terima kasih mendoakan..

      semoga dhia juga peroleh kejayaan yg setimpal dgn usaha.. amin.. =)

      Delete
  2. bagusnya awak dpt dr mashitah. siap dia suruh amik darah lg. sy dpt dr noraini.. test darah pun sy yg request. huhu. asid folic pun xde. tp penah sekali jumpe dr mashitah sbb my doc xde.. dia sgt ok.. sy suke.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah sizuka.. =)

      Sy pun teruja dgn Dr.Mashita...prosedur dia laju..memang tak ralat saya keluar duet smlm. semoga usaha kita mendapat keberkatanNYA..amin..

      Delete
    2. dr noraini sgt berbeza ngan dr masyitah... ngan dr noraini sy rase sgt frust.. x berbaloi dgn ape yg kami bayar... ape2 semoga usaha kita dipermudahkan Allah.. Awak nikah 5hb 6 yer? sy pulak 4 jun =)

      Delete
  3. HAHHAHAH!! Lawak la hubby yana...=)

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha..suami saya mmg un'sangka'rable..ngeh ngeh ngeh

      Delete